Hoe herken je een goede PR-consultant?

arrow

Waar PR vroeger nog beschouwd werd als ’nice-to-have’, maakt het vandaag een wezenlijk en belangrijk onderdeel uit van het succes van elk bedrijf. Goede PR is essentieel voor elk bedrijf, maar aan wie ga je de creatie van je PR-strategieën toevertrouwen? Veel bedrijven gaan bij het nemen van deze beslissing niet over één nacht ijs, en terecht. Er is ook heel wat keuze op de markt. Van kleinschalige PR-bureaus tot one-stop-shop Benelux PR-kantoren, zoals Progress Communications. Maar één ding hebben ze allemaal gemeen: ze staan of vallen met de PR-consultants die er werken. En die moeten van veel markten thuis zijn en over heel wat vaardigheden beschikken. Een aantal belangrijke vaardigheden op een rijtje om een kei te zijn of te worden in het vak:

Neem proactief initiatief
Als PR-consultant ben je meestal verantwoordelijk voor verschillende klanten, die actief zijn in uiteenlopende domeinen. Een degelijk inzicht en begrip van producten, bedrijfsstrategie en behoeften zijn daarom essentieel. Daarom starten we bij Progress de samenwerking met nieuwe klanten altijd met een briefing en messagingsessie. Eens de boodschappen en de focus helder zijn, komt het erop aan om echt toegevoegde waarde te leveren. En dat betekent dat je zoekt naar PR-opportuniteiten of ze zelf creëert. Kennis van de media, maar ook van de sector waarin je klant opereert zijn daarvoor onontbeerlijk. Zelf op onderzoek uitgaan naar wat er leeft en speelt in de sector en de media is dagelijkse kost. Afwachten is verliezen.

Sociaal en klantgericht
Klantenmeetings, interne meetings, netwerken op events, presentaties geven, contact onderhouden met journalisten… Het is maar een kleine greep uit de dagelijkse activiteiten van een PR-consultant. Goede sociale vaardigheden waarbij je kan omgaan met verschillende persoonlijkheden, zowel nationaal als internationaal, is een must. Of je nu je idee moet verkopen aan de EMEA PR-manager of input nodig hebt van een projectverantwoordelijke, je moet de mensen voor je kunnen winnen. Ze moeten het je ‘gunnen’. Daarvoor moet je kunnen denken vanuit de ander en het nodige inlevingsvermogen hebben. We investeren bij Progress dagelijks in onze klantenrelaties door regelmatig telefonisch en face-face contact te hebben en met hen mee te denken.

Kei in timemanagement en stressbestendig
Van het managen van meerdere klanten en/of projecten naar het bewaken van gemaakte afspraken, en van lobbyen voor een interview en een persbericht voorbereiden naar misschien wel tegelijk een crisissituatie managen. Never a dull moment in PR! Wie houdt van afwisseling kan in PR zijn hart ophalen. PR-mensen zijn multitaskende allrounders. Het vergt dan ook een flinke portie planning, stressbestendigheid en goed timemanagement om het overzicht te behouden en alle deadlines te respecteren.

Resultaatgericht
Het grootste deel van je werk als PR-consultant zit in het opnemen van informatie en het geschikt maken van die informatie voor het publiek. Het is daarbij vooral zaak om de behoeften van je klant goed te kunnen vertalen naar concrete acties die iets opleveren. En uiteraard moet je je steeds afvragen of je daarmee ook de doelgroep van de klant bereikt. Zo zal in het ene geval een blog een veel effectievere manier zijn om je boodschap over te brengen, terwijl in andere gevallen juist een persbericht, interview of social-mediacampagne de beste manier zijn.

Teamspeler
Als PR-consultant moet je zelfstandig zaken kunnen oppakken, maar we werken vaak in multidisciplinair teamverband op een klant of een opdracht waarbij we samen een succes moeten maken van het project. Omdat Progress een one-stop-shop is met verschillende specialisten onder één dak, kloppen klanten steeds vaker aan met de vraag naar een 360-gradenaanpak. Dan gaan we niet alleen aan de slag met PR-activiteiten, maar werken we ook een social-mediastrategie voor ze uit, bepalen een contentstrategie, schrijven allerhande teksten en ontwerpen de nieuwe website. Iedereen moet op dat moment goed op elkaar ingespeeld zijn om een succesvol project neer te kunnen zetten. En ik zeg inderdaad ‘we’, want PR is zoals gezegd een vak waarin het team altijd sterker is dan elk lid apart en een pitch dus steeds de verdienste is van het samenbrengen van de ‘juiste’ mensen.

Voel je het kriebelen en lijkt dit op je lijf geschreven? Aarzel dan zeker niet om ons te contacteren! We zijn zowel in Nederland als in België altijd op zoek naar gedreven collega’s die net als wij ‘gebeten’ zijn door het PR-vak! Come and join us!

Veerle

Meer nieuws