PR als katalysator voor een fintech-start-up

processed with vsco with a9 preset

Fintech is het nieuwe toverwoord in de financiële wereld. Sla je regelmatig het economische katern van een dagblad open of lees je online financieel nieuws, dan kom je deze term steeds vaker tegen. Maar wat is fintech precies, en hoe kan PR bijdragen aan het succesvol lanceren van een fintech-start-up? Daar lees je meer over in dit blog.

Fintech is een samentrekking van de woorden ‘financial’ en ‘technology’ en is een verzamelnaam voor technologische innovatie in de financiële sector. Denk hierbij aan software voor betalingsverkeer en kredietverlening, online spaardeposito’s, alternatieve online valuta, bots die financieel advies geven, et cetera. Fintech-bedrijven zijn vaak start-ups die zich specialiseren in een bepaalde niche, en de financiële markt willen opschudden met een slim, technologisch gedreven alternatief.

Durfkapitalisten investeren flink in fintech. Alleen al in het eerste kwartaal van 2016 staken zij wereldwijd 4,9 miljard dollar in deze nieuwe financiële branche. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2015, blijkt uit een nieuw rapport van KPMG. Niet gek dus dat de meeste fintech-bedrijven ervan dromen om de nieuwe ‘unicorn’ te worden; een start-up die door de beurs op 1 miljard dollar of hoger gewaardeerd wordt. Kortom; de sky is the limit!

De sfeer die je bij veel start-ups proeft, werkt aanstekelijk. Enthousiaste, ambitieuze professionals die veel uren maken om het beste uit zichzelf en hun product of dienst te halen. Als zo’n bedrijf na jaren ontwikkeling eindelijk klaar is om op de markt geïntroduceerd te worden, hangt daar veel vanaf. Zo ook bij Savedo, een fintech-start-up die in april 2016 werd geïntroduceerd op de Nederlandse markt. Via een online financiële marktplaats biedt dit fintech-bedrijf Europese spaarders de mogelijkheid om eenvoudig te investeren in betrouwbare en zeer rendabele spaarrekeningen binnen de EU. Hieronder lees je vijf manieren hoe wij middels public relations hebben bijgedragen aan hun succesvolle lancering op de Nederlandse markt.

1)      Start met de basis: naar aanleiding van een uitgebreide brainstorm samen met onze klant, hebben we een messaging-strategie opgesteld die de basis vormde voor een langetermijn-PR-strategie en alle toekomstige PR-activiteiten. Daarnaast stelden we een uitvoerig Q&A-document op met antwoorden op talloze (lastige) mediavragen. Een mediatraining bereidde de betrokken woordvoerders tot in detail voor op aankomende interviews.

2)      De lancering: ook zonder een grote ondersteunende (reclame)campagne kun je via de juiste kanalen voor veel impact zorgen bij je doelgroep. Zo organiseerden we een exclusief interview in Het Financieele Dagblad, met aansluitend daarop twee aaneengesloten interviewdagen in het Conservatorium Hotel. Daarna stuurden we een persbericht uit om media breed kennis te geven van de lancering. Dit resulteerde al in de eerste maand in bijna veertig publicaties in diverse media.

3)      Naast zichtbaarheid in de media is het van belang dat je fintech-start-up zichtbaar is bij de juiste influencers en stakeholders. In dit geval organiseerden we kennismakingsgesprekken met bijvoorbeeld De Nederlandsche Bank of de adviseur van de Nederlandse fintech afgezant Willem Vermeend.

4)      Om extra nieuwswaarde te creëren hebben we een aanvullend marktonderzoek laten uitvoeren. Met een representatieve steekproef onder meer dan duizend Nederlandse spaarders, verkregen we additionele inzichten en trends in de Nederlandse spaarmarkt anno 2016. Vervolgens hebben we de onderzoeksresultaten gebundeld in een persbericht en gekoppeld aan interviews met woordvoerders.

5)      Videocontent en contentmarketing zijn ideale tools om via storytelling inzicht te geven in hoe je (nog onbekende) product of dienst precies werkt. Deze videocontent ontwikkelden we in samenwerking met professionele videoproductiebedrijven in formats van circa twee minuten per video. De video content werd verrijkt door motion graphic-animaties die de studio-opnames dynamisch ondersteunen. Van elke video maakten we shareable dertig-seconden-edits, voor gebruik op social-mediakanalen zoals Facebook en Twitter.

Benieuwd naar de ins en outs van bovengenoemde PR-campagne, of wil je weten hoe wij jouw fintech-start-up in contact kunnen brengen met Benelux-journalisten? Laat het ons gerust weten, we helpen je graag!

Robbert

Meer nieuws